sylvanderlee@hotmail.com

06-13035700




Kind en Voeding   


Neem een willekeurige schoolfoto van 25 jaar geleden en het valt op hoeveel slanker de kinderen waren. De toename van overgewicht, vooral bij kinderen, is zeer zorgwekkend. Steeds meer kinderen krijgen op steeds jongere leeftijd ouderdomsdiabetes en hebben grote kans op andere aandoeningen, zoals hart- en vaatziekten, leverkwalen, etc. Eén op de twintig mensen met overgewicht overlijdt zelfs aan de gevolgen ervan. Daar moeten en willen we wat aan doen. Er is geen tijd te verliezen. Kinderen met overgewicht moeten nu begeleid worden om erger (obesitas) te voorkomen. Kinderen die (nog) niet te dik zijn, moeten een gezonde leefstijl ontwikkelen, om overgewicht te voorkomen.

Afvallen zonder dieet.

Als je kind last heeft van overgewicht of dreigt om in de overgewichtsklasse te raken, is het raadzaam actie te ondernemen. Het gaat er uiteindelijk om dat er een consequente verandering in levensstijl van het kind gebracht wordt. Daarbij moet rekening gehouden worden met een evenwichtige combinatie tussen energieverbruik en energieopname.

Elk kind is anders zodat ieder kind andere begeleiding nodig heeft. Daarom werk ik nauw samen met de ouders, want daar ligt de basis. De kinderen volgen geen dieet maar een aanpassing van de voeding. Het gaat vooral om bewustwording van het eet- en beweegpatroon. Bij jonge kinderen wordt dit op een speelse manier gebracht. Oudere kinderen/ pubers hebben weer een andere benadering nodig, met meer eigen verantwoording.


Voldoende beweging

Meer dan de helft van de jongeren beweegt niet genoeg Televisie kijken, gamen, youtuben, koptelefoon op afgesloten van de buitenwereld. Zelfs hele jong kinderen 'wandelen' in de kinderwagen en bewegen steeds minder. Slechts 47% beweegt voldoende: zeven dagen in de week één uur per dag.

Dat is jammer, want kinderen hebben over het algemeen plezier in bewegen en het is goed voor de motorische ontwikkeling. Een van de andere voordelen is, dat het kind makklijker op een gezond gewicht blijft. Hoe meer beweging kinderen krijgen, hoe beter. Een kind heeft elke dag minimaal 60 minuten aan beweging nodig. Het gaat hierbij om gewone, dagelijkse beweging als: fietsen naar school, wandelen met de hond, skeeleren en actief spelen.

De beweegnorm voor kinderen is elke dag minimaal een uur matig intensief bewegen, naar school fietsen of lopen. traplopen, spelen op het schoolplein, de hond uitlaten, boodschappen doen en twee keer per week intensief sporten, waarbij je lichaam echt in actie komt, zoals bij voetballen, zumba, skaten, kickboksen, zwemmen en andere teamsporten.

voordelen van voldoende bewegen

-De spijsvertering werkt beter

- Heeft een positief effect op het afweersysteem (tegen infectie en daardoor minder snel ziek)

- Een kind bllijft beter op gewicht en wordt niet te zwaar

- Het verkleint de kans op diabetes

- Het verkelint de kans op ongevallen en blessures

- Kind volet zich meer ontspannen

- Beter bestand tegen stress en depressie

- Kind kan beter slapen

- Kind is minder moe en voelt zich energieker




Wil je meer weten? Maak dan vrijblijvend een afspraak.